Schiphol veiling: Bieden op gevonden bagage

Jaarlijks raken er duizenden koffers en tassen kwijt op vliegveld Schiphol. Slechts een klein gedeelte komt weer terecht bij de rechtmatige eigenaar. Als de koffer of tas niet binnen drie maanden wordt opgehaald, is het eigendom van Schiphol. Schiphol laat vier keer per jaar de koffers en tassen veilen bij Veilinghuis de Eland in Diemen.

Veiling koffers & gevonden voorwerpen

Veilinghuis De Eland veilt vier keer per jaar gevonden voorwerpen en kwijtgeraakte koffers en tassen die niet zijn opgehaald. Hier kunnen rolcontainers met ongeveer 7 a 8 koffers worden opgekocht die langer dan drie maanden bij Schiphol zijn opgeslagen en waar de eigenaar onbekend van is. Wat er in de koffers zit is niet bekend. Het is gokken wat je krijgt. Het kan een koffer met vuile was zijn maar af en toe worden er ook andere waardevolle spullen aangetroffen zoals kostbare sieraden en antieke voorwerpen en dat kan winst betekenen voor de bieder. Om deze reden komen er veel handelaren op de veilingen af maar ook zijn er particulieren te vinden die het gok element geweldig vinden. Het is meestal de kick van het moment dat de koffer geopend wordt omdat van te voren niet bekend is wat in de koffer zit. In de meeste gevallen wordt elektronica van te voren uit de koffers gehaald en apart geveild. Gevonden geld gaat naar goede doelen zoals Unicef.

Hoe werkt de Schipholveiling?

In het veilinghuis zijn rolcontainers met bagage en gevonden voorwerpen groot op het scherm te zien. Vervolgens geeft de veilingmeester de getaxeerde richtprijs aan en krijgt het publiek de kans om elkaar te overbieden door bordjes in de lucht te steken. Degene die het hoogste en laatste bod uitbrengt, kan de rolcontainer mee naar huis nemen. Er worden biedingen van vijftig tot zelfs honderden euro’s gedaan. Belangrijk is om rekening te houden met het opgeld. Dit zijn extra kosten die bovenop het uiteindelijke bedrag komen. Dit is bij Veilinghuis de Eland 30% opgeld (incl. 21% btw). De data van de schipholveilingen zijn te vinden op de website van Veilinghuis de Eland.

Koffer verloren?

Wat moet u doen als u uw bagage bent kwijtgeraakt? Als u op Schiphol de koffer heeft verloren en nog niet ingecheckt heeft, kunt u zich melden bij de Schiphol inlichtingenbalies of u  kunt via de website of de app van Schiphol een lost & found formulier invullen. Het is ook mogelijk om te bellen naar het Schiphol contact center via telefoonnummer 0900-0141. Als uw koffer of tas gevonden is, houden ze deze tijdelijk voor u achter. Is de verloren bagage al wel ingecheckt maar niet aangekomen op de bestemming? Dan kunt u contact opnemen met de vliegtuigmaatschappij waarmee u vliegt. Door uw gegevens door te geven kunnen ze kijken of ze een match met de gevonden bagage hebben. Als uw koffer is gevonden en er is een match met uw gegevens, kan de bagage opgehaald worden op afspraak. Ook is het mogelijk om de bagage door een koeriersbedrijf te laten bezorgen. Hier zijn wel kosten aan verbonden. Is er geen identificatie te vinden op de koffer, dan is er grote kans dat de koffer op de Schiphol veiling terecht komt.

Koen